SITUATION BALTIKUM

Resereportage från Gaujiena 2019

Fritz Dahlström, årskurs 9, Läroverket i Hudiksvall, juni 2019:

Resan började den 29 maj på skolan Läroverket i Hudiksvall där vi steg på en buss som gick ner till Värtahamnen. Vi tog med oss packning för oss själva och kläder, tandborstar, gosedjur, leksaker osv för att skänka till familjer och barn. Vi steg ombord på färjan och efter en ungefär 20 timmar lång resa så kom vi fram dagen efter till Riga. Därifrån åkte vi en annan buss som skulle köra oss till Gaujiena med ett stopp i nationalparken i Sigulda. Där och på bussresan fick vi lära oss lettisk historia. Efter studiebesöket i Sigulda och någon timmes bussresa var vi framme på musikskolan i byn. Där skulle vi bo i tre nätter.

På kvällen, efter att vi har lastat av vår packning på skolan åt vi middag på byns internatskola. Direkt efter middagen åkte vi till en skolavslutningskonsert som vi hade blivit inbjudna till. Det var både kul och intressant eftersom det var väldigt annorlunda mot svensk kultur. Efter konserten var slut åkte vi tillbaka till musikskolan och då kunde vi välja att sova eller umgås med varandra och de lettiska ungdomarna i byn ett tag innan läggdags.

De tre dagarna efter detta såg ganska likadan ut, med några undantag. Vi besökte familj efter familj och hjälpte dem med matpaket, kläder, leksaker m.m. Dessa familjer tar vår kontaktperson Elga Racene hand om och vi hade pratat med henne i förväg så att de var beredda och okej med våra besök. Dessa besök får en verkligen att inse hur pass illa de har det och i vilken lyx vi lever i. Det är det jobbigaste med hela resan enligt mig. Att få se hur pass illa de har det medan man tänker på hur bortskämda vi egentligen är i Sverige.

Under dessa tre dagar besökte vi också ett barnhem, Situation Baltikums honungsprojekt och de två växthusprojekten. På barnhemmet bor föräldralösa barn eller barn med föräldrar som har stora ekonomiska bekymmer eller alkoholproblem. Där ställde vi till med ett ballongparty för barnens skull. Det var mycket uppskattat. Tanken med honungsprojektet är att investera i bikupor för att ge människor möjlighet att jobba som biodlare och/eller ha billig tillgång till honung. Växthusprojekten har liknande syfte. De ska ge familjer en möjlighet att jobba på växthusen, hyra ut (billigt förstås) en ruta med jord där familjer kan odla råvaror att leva på. Vi fick även arbeta på ett av växthusen och med några sysslor kring projektet.

När dessa tre jobbiga men otroligt utvecklande och ögonöppnande dagarna var över så åkte vi tillbaka mot Riga. På vägen hem stannade vi på ett före detta koncentrationsläger: Salaspils. Där fick vi kolla på monumenten som rests i heder av de som dog, läsa en massa om historian bakom lägret och smälta hela resan lite grann i helgrupp. Vi slutade med en informativ stadsvandring runt Riga innan vi åkte färja tillbaka till Sverige där bussen som skulle köra oss tillbaka till Hudiksvall väntade.

Vi är enormt tacksamma för våra reseledare Oskar Gyllenhammar (föreningens ordförande) och Erik Bäckström (föreningens vice ordförande) som hjälpte oss att göra detta möjligt. Vi också tacksamma till alla som har sponsrat oss och på så sätt underlättat för oss att göra resan.